Dnevni list "Politika" 24.05.2010. godine
Srbija razgovara: Šta nam donosi statistička regionalizacija
Bajram Omeragić: Za brže povlačenje sredstava iz evropskih fondova.
Arsen Đurić: Nema garancije da će se Srbija ravnomernije razvijati
Zakon o regionalnom razvoju, koji je u prvobitnoj verziji predviđao podelu Srbije na sedam statističkih regiona, izazvao je nezadovoljstvo građana u pojedinim sredinama, ali ih ni njegova izmena i smanjenje broja regiona na pet nisu ostavili ravnodušnim. Najviše problema, čini se, ovaj zakon (u obe verzije) izazvao je u Raškom i Zlatiborskom okrugu, odnosno u Sandžaku.
O statističkim i drugim regionima, o decentralizaciji i regionalnom razvoju, razgovarali smo s narodnim poslanicima Bajramom Omeragićem (Bošnjsčka lista za evropski Sandžak) iz Novog Pazara i Arsenom Đurićem (Demokratska stranka Srbije) sa Zlatibora.
Omeragić: U javnosti se stvorila pogrešna slika da se radi o političkoj decentralizaciji i regionalizaciji. Oko 80 odsto govora opozicije u parlamentu svodilo se na to da je to zakon koji će uvesti političku decentralizaciju i regione kao neke administrativne i političke jedinice. A ovaj zakon je zapravo samo doneo jednu vrstu statističke regionalizacije koja je neophodna da bi se povlačila sredstva iz određenih evropskih fondova. I ako ćemo tako brže povlačiti ta sredstva, ne vidimo nijednu njegovu lošu stranu. Naravno, otvaraju se neka pitanja, ali ona su, po meni, suvišna jer ovaj zakon nije ni na koji način ulazio u političku decentralizaciju.
Đurić: Mi smatramo da zakon nije dobar, a kolega Omeragić je upravo izneo razloge zbog kojih nije dobar - niti pravi suštinski decentralizaciju u Srbiji, ni ekonomsku ni fiskalnu, niti u njemu ima bilo kakve garancije da će se Srbija ravnomernije regionalno razvijati, odnosno da će se razlike u nivou razvoja delova Srbije smanjiti. Ipak, mi smo prošle godine usvojili Zakon o regionalnom razvoju sa sedam statističkih regiona, na koji je Eurostat dao saglasnost, da bismo devet meseci kasnije imali izmenu zakona pod formom i obrazloženjem da se vrši ujednačavanje po broju stanovnika. I dobili smo još lošije rešenje. Zato smo ovih dana skupili 30.000 potpisa građana radi pokretanja procedura za novu izmenu zakona i mi ćemo Narodnoj skupštini podneti svoj predlog zakona.
Omeragić: Arsen je upravo potvrdio moje reči da se ne radi o političkoj decentralizaciji, onakvoj kakvu imamo u Evropi i koja je neophodna, a na bazi najboljih praktičnih iskustava koji postoje u Evropskoj uniji. Razvijenost, odnosno nerazvijenost Republike Srbije to potvrđuje - imate regionalne razlike ili razlike između određenih opština od jedan prema 10 ili 15. Ono što je takođe ključno jesu negativna demografska kretanja. Uzmimo kao primer planinu Goliju u kraju iz koga ja dolazim - da li je Golija manje lepa od, na primer, Kopaonika ili Zlatibora? Ali, ako uporedite šta je za 45 godina država uložila u Goliju i šta je uložila u Zlatibor i Kopaonik, videćete jedan totalni disparitet. I ne možete da nađete nijedno opravdanje za to da ulažete u infrastrukturu na Kopaoniku stotine miliona dolara, a da na Goliji, ili na Zlataru, ne ulažete ni 10 odsto od te sume. U okviru ovih statističkih regiona mi ćemo sad imati priliku da opštine međusobno budu solidarne. Pošto Čajetina ima iskustva sa Zlatiborom, neka pomogne malo Prijepolju i Novoj Varoši da i Zlatar izgleda kao Zlatibor, ili da Golija, koja u 21. veku nema kanalizaciju, izgleda kao Kopaonik.
Đurić: Ja bih iskreno voleo da dođe do smanjenja tih razlika u razvijenosti, ali rekao sam već da ovaj zakon to ničim ne garantuje. Mi se ne slažemo u konceptu decentralizacije. DSS se zalaže za decentralizaciju koja će se postići, između ostalog, vraćanjem imovine lokalnim samoupravama i većim nadležnostima opština i gradova. I to je garant da će sutra Ivanjica i Novi Pazar, na čijim se teritorijama nalazi Golija, imati znatno veće budžete pa će moći da ulažu u infrastrukturu. Naravno, tamo gde je ta infrastruktura zapostavljana godinama i decenijama država mora intervenisati svojimulaganjima da bi došlo do nekog izjednačenja u nivou barem infrastrukturne razvijenosti. Mislim da je to način da se i ravnomernije razvijamo i da opštine postanu nosioci sopstvenog razvoja, a ne da i dalje jurimo u Beograd i da zavisimo od volje predstavnika vlasti ma ko u toj vlasti sedeo. A to da li nema veze da li je pet ili sedam regiona - voleo bih samo da čujem odgovor na pitanje zbog čega je zakon menjan.
Politika: Tu su stranke iz Sandžaka imale veliki uticaj, je li tako?
Omeragić: Mi smo reagovali još dok je prva verzija bila u postupku i rekli smo da ne postoji nijedan razlog da šest sandžačkih opština (Novi Pazar, Tutin, Sjenica, Priboj, Prijepolje i Nova Varoš), koje su vezane istorijski i geografski, saobraćajno i tradicijski i kako već hoćete, budu u dva regiona. Predložili smo nešto što nikome ne škodi, a ovim opštinama doprinosi.
Đurić: Ja mislim da su oni izgubili time što smo se našli u jednom regionu.
Omeragić: Šta je, na primer, građanin Čajetine izgubio što se našao u jednom regionu s građanima Novog Pazara?
Đurić: Niko konkretno nije izgubio ništa, međutim, dobili smo nefunkcionalne regione. To su ogromni regioni po površini i ne predstavljaju nikakvu celinu - ni prirodnu, ni saobraćajnu, ni privrednu, ni kulturnu. A bojazan dela građana Zlatiborskog okruga, naročito opština Nova Varoš, Priboj i Prijepolje, odnosi se na sledeće: pošto će u okviru regiona da se formiraju oblasti, oni se pribojavaju da će, kako je izvršen pritisak da se promeni broj regiona, postojati pritisak i da se tih šest opština nađu u jednoj oblasti. A nije tačno da su to opštine koje su prirodno i tradicionalno povezane.
Omeragić: Mislite da je to kako je 90-ih godina neko doneo Uredbu o okruzima - priroda?
Đurić: Ne, ne, ali evo... Pošto se već upotrebljava termin Sandžak - ni u tursko vreme ti prostori nisu bili u istom sandžaku. Priboj, Prijepolje i Nova Varoš pripadali su pljevaljskom, a Sjenica, Novi Pazar i Tutin prištinskom sandžaku. Znači, nikad nisu bili prirodno povezani i zajedno. Kada su formirani upravni okruzi u Srbiji, oni su pripali Zlatiborskom okrugu i vezani su za Užice. I ne sporim pravo bošnjačkih stranaka da insistiraju na tome, ali takođe smatram da i srpsko stanovništvo koje daje svoje potpise u tim opštinama ima pravo da se protivi tome da u nekom narednom periodu, eventualno, budu izdvojeni iz Zlatiborskog okruga.
Politika: Jesu li to potpisi isključivo građana srpske nacionalnosti?
Đurić: Ne. I nekoliko stotina Bošnjaka je potpisalo ovu peticiju, uglavnom u Prijepolju i jedan deo u Priboju.
Omeragić: Koliko je to procenata potpisa?
Politika: Postoji li takva ideja objedinjavanja ovih šest opština, o kojoj govori g. Đurić?
Omeragić: Samo da vam kažem jednu stvar - ono što je u interesu građana Srbije nisu ova jednonacionalna potpisivanja. Imamo takav period iza nas - jednonacionalna potpisivanja raznih peticija, pozive na referendume... Takvi referendumi, takvi potpisi, mogu samo da izazovu potpise na drugim stranama, gde će opet neko reći da neće da živi u nekom delu drugog regiona. A Prijepolje je karakteristična opština - ima delove gde živi mešovito stanovništvo, pa će jedna peticija da kaže „mi nećemo da živimo ovamo", druga će da kaže „mi nećemo da živimo tamo" i šta ćemo dobiti? Dobićemo zamenu teza u priči koja se odnosi samo na to kako da se Srbija ekonomski razvija.
Đurić:Meni zaista smeta kada neko čitavu ovu akciju i čitavu našu priču vraća na neki nacionalni nivo. To nam zaista nije cilj niti smo ijednim svojim gestom, ili rečju, doveli do toga da neko može da nas optuži za tako nešto. Mi smatramo da decentralizacija treba da se izvrši - rekao sam već na koji način - i da tu treba da vladaju ekonomski, a ne nacionalni ili etnički kriterijumi. To jasno stoji i u našem letku koji smo delili prilikom prikupljanja potpisa - „hoćemo ravnomeran razvoj i ekonomsku decentralizaciju... hoćemo nova radna mesta, a ne nacionalne i verske rovove, hoćemo da živimo zajedno a ne jedni pored drugih". Ono što mi tražimo u toj peticiji jeste da se - ukoliko vlada nekom budućom uredbom, ili Skupština nekim svojim zakonom, bude želela da ukida okruge, da menja njihove granice, da formira neke nove oblasti - građani tih opština na referendumu izjasne o tome da li prihvataju tu vrstu nove podele.
Omeragić: Vi to sada nudite kao model?
Đurić: Tako je. Zašto bismo mi terali na silu građanina Priboja da bude u oblasti, na primer, s Novim Pazarom, ako on to ne želi ili ako nema ekonomsku logiku... I mi mislimo da je u ovom momentu, posle otcepljenja i proglašenja nezavisnosti Kosova, regionalizacija vrlo opasna u Srbiji. Neće se ništa desiti za dve ili pet godina, ali šta će se desiti u narednih 50 godina? Ne možemo ostati nemi na činjenicu i na nekakve izjave koje se upućuju svakodnevno poslednjih nekoliko meseci, o tome šta su težnje, šta su zahtevi - kao što je pismo Esada Džudževića premijeru Mirku Cvetkoviću da tih šest opština koje se nađu u jednom regionu sačinjavaju jednu administrativnu oblast ili izjave nekih verskih velikodostojnika koje su možda još oštrije. Decentralizacijom na način koji sam opisao, ne ostavljate mogućnost bilo kakvim eventualnim separatističkim težnjama za 10, 20 ili 30 godina.
Omeragić: Moja politička opcija je podržala ovaj ustav Srbije. I imate bolju podršku za taj ustav u Sandžaku nego u nekim drugim delovima zemlje. Prema tome, građani Sandžaka su pokazali jednu vrlo veliku zrelost kada se radi o pitanju jedinstva ove zemlje i u Sandžaku realno ne postoji ta vrsta priče. I da hoćete, u Sandžaku ništa jednonacionalno ne možete da napravite, zato što je to multietnička sredina. Pored toga, imate dve stranke čiji predsednici, i g. Ljajić i g. Ugljanin, sede u Vladi Srbije. Ja sam u dva mandata vlada, po pozivu, sedeo na sednicama vlade kao predsednik Saveta za ravnomerni regionalni razvoj. I šta meni nije jasno? Ako naši glasovi i glasovi g. Ljajića predstavljaju, u političkom smislu, 95 odsto bošnjačkog biračkog tela, ja ne znam da li postoji neki aparat koji se zove „lojalomer" koji bi mogao da uputi bolju poruku o tome šta Bošnjaci misle o svojoj državi i na koji način žele da budu integrisani.
Politika: Izgleda da želite isto ali na različite načine, kako je rekao g. Đurić. Postoji li način da se nađete na sredini?
Omeragić: Normalno je da opozicione stranke glasaju protiv zakona koje predlaže vlada. Ja samo kažem da treba pustiti da zakon zaživi i mislim da će građani Srbije imati koristi od njega - onoliko koliko on bude doprineo da brže privlačimo sredstva iz pretpristupnih fondova EU. Mi očekujemo da se deo ovih sredstava uloži u nerazvijena područja i iskreno da vam kažem - građani Sandžaka su zadovoljni što su u jednom regionu. Jer, zaista, to nikome ne škodi, a može svima da doprinese.
Đurić: Ja bih voleo da ovaj zakon poboljša život i standard građana u Srbiji, ali sam ubeđen da on to neće učiniti. Mi nismo glasali ni za sedam, ni za pet regiona ne zato što smo opoziciona stranka već zato što smatramo da ti zakoni nisu dobri i nisu u interesu građana Srbije. A kada je reč o peticiji, to nije bila stranačka stvar, nego građanska inicijativa kojoj su neke stranke i opozicije i vlasti u pojedinim opštinama samo dale logističku podršku. Tako da nisu svi građani, kako g. Omeragić reče, Sandžaka zadovoljni i to je evidentno kroz prikupljanje ovih potpisa.
Izvor: www.politika.rs